Transmission

Nu har turen kommit till att beskriva transmissionen, i klassen Retro Racing.

Det blir ett kort avsnitt, då det är ganska enkelt att redogöra för de olika delarna.

När det gäller kopplingen så är den fri!

Oj, säger någon, då kan man använda en kolfiberkoppling!  Det blir dyrt!

Ja, men, eftersom det är till ingen som helst nytta, med en allt för lätt koppling, precis som ett lätt svänghjul, inte heller är en bra lösning, på en sådan här motor, så finns det ingen anledning att reglera det! Det duger alldeles utmärkt med en enskivig, ”billig” koppling till de varv, och effekter, som dessa motorer ger.

Kopplingskåpan är också fri! Man tager vad man haver, eller behöver, som någon sade!

När vi kommer till växellådan så är vi åter vid det magiska årtalet, 1981.

Fanns växellådan på en personbil, 1981, oberoende på vilken, så är den tillåten. Du kan också använda en låda som är tilläggsklassad, till någon bil, även detta oberoende vilken, fram till 1981.

Den får ha maximalt fem växlar och måste ha ett H-mönster för växellägena.

Växellåda, och växelreglage, får inte innehålla någon elektronik, förutom ev. givare till instrument.

Innehållet i lådan är däremot fritt och det är alltså tillåtet att använda vilka utväxlingar som helst, liksom att det är tillåtet att ha dog-ringar. Det är ju så att utväxlingar med dog-ringar, är billigare än synkade, om de, de senare, ens går att få tag på.

Fästena för växellådan, mot karossen, är fria liksom att det är tillåtet att justera karossen, runt lådan, så att den får plats.

Även växelspaken, och reglagen till denna, är fria. Även här är det tillåtet att, lokalt, modifiera karossen, så dessa får plats!

Ett exempel, på de båda ovanstående, som många Volvo-ägare vill göra, är att använda en bit på kardantunneln, från en 140, 72, eller nyare, på en äldre bil. Det är ok i Retro Racing. Men vill ni, senare, bygga bilen vidare till historisk racing, så ska ni tänka på att detta inte är tillåtet, i klassen fram till 71.

Det samma gäller, givetvis, också modifiering av kardantunneln, för att få plats med växellådan.

Kardanaxel, med fästen, är fri!